GAZ na targach pojazdów użytkowych IAA Nutzfahrzeuge w Hanowerze

Największy rosyjski wytwórca pojazdów użytkowych – GAZ – wziął udział w prestiżowych, jednych z największych na świecie, odbywających się co dwa lata w Hanowerze prestiżowych targach pojazdów użytkowych IAA Nutzfahrzeuge.

Przedstawiciele GAZ-a, podkreślając celowość przybycia do Hanoweru, oficjalnie w pierwszym rzędzie przedstawiali wymiar promocyjno-marketingowy, uzupełniony o panel eksportowy. I rzeczywiście – oferta podmiotu stanowi ciekawą mieszankę produktów, jakie są już proponowane na terenie Unii Europejskiej, oraz tych, które raczej przeważnie – ze względu na swoją kompletację – zazwyczaj trafiają do nabywców w republikach byłego ZSRR oraz innych państwach w Azji i Afryce czy nawet Ameryce Południowej. Zresztą w swoich oficjalnych materiałach prasowych, dystrybuowanych na IAA, GAZ uwypukla, że pojazdy przywiezione na targi podkreślają jego strategię internacjonalizacji, ukierunkowaną na wzrost reprezentacji i zbytu na rynkach zagranicznych. Przy tym odniesienie sukcesu na tych rynkach bezpośrednio zależy od wyrobów dopasowanych do lokalnych wymagań. W związku z tym GAZ znaczne środki zainwestował w modernizację wytwarzania i rozwój nowych modeli na obszary poza macierzyste, takich jak wydania z silnikami Euro 6 czy o powiększonej ładowności oraz fabrycznie wykonywane adaptacje, lepiej przygotowujące dane typy do odmiennych klimatycznych i terenowych warunków eksploatacji. Obecnie GAZ dostarcza swoje pojazdy do ponad 40 krajów i działa w regionach takich jak Ameryka Łacińska, Bliski Wschód, Afryka, Europa i Azja. W 2017 roku rozpoczął sprzedaż komercyjną na Filipinach i w Maroku. Ponadto otworzył przedstawicielstwo, zmodernizowała zakład produkcyjny i rozpoczął sprzedaż nowych lekkich odmian dostawczych w Turcji. Jednocześnie zwraca uwagę, że te sukcesy nie stanowią dzieła przypadku, lecz wynikają m.in. z silnej pozycji oraz potencjału, w tym zasobowego, jakimi dzisiaj dysponuje. To bowiem numer jeden wśród dostawców lekkich wariantów użytkowych w Rosji i jeden z wiodących dostawców w segmencie takich wariantów (LCV) w Europie.

Na imprezie GAZ demonstrował wielofunkcyjne rozwiązania transportowe, w tym opracowania innowacyjne, dla różnych rodzajów biznesu, sektorów przemysłu i rolnictwa, obsługi ruchu pasażerskiego, karawaningu i podróży w Europie oraz przygotowanych na ekstremalne warunki drogowe. M.in. po raz pierwszy w Hanowerze zaprezentował: lekki samochód dostawczy GAZelle Next Euro-6, klasyczny terenowy środek przewozu Sadko Next z kierownicą po prawej stronie, lekko uterenowioną – szosowo-terenową ciężarówkę Ural 6×4, silnik YMZ-534 Euro-6 oraz pozostałe propozycje. Wśród nich znalazła się platforma telematyczna „GAZ Connect”, umożliwiająca monitorowanie ponad 50 różnych parametrów systemów pojazdów i śledzenie ich lokalizacji w czasie rzeczywistym oraz zawierająca ponad 100 usług online, dostępnych za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub strony internetowej.

Asortyment produktów na IAA 2018 obejmował lekką serię dostawczą i ciężarówki o dopuszczalnej masie całkowitej od 3500 do 22000 kg oraz autobusy o pojemności roboczej pasażerów od 17 do 100 osób. Egzemplarze te są dostępne z kierownicą po lewej bądź prawej stronie, a wyposażono je w różne wydania silników, wszystkie spełniające normy emisji Euro 5 i Euro 6. Wbrew pozorom projekty te łączą w sobie relatywnie nowoczesne technologie, uzupełnione przez kluczowe komponenty od wiodących światowych dostawców, oraz rozwiązania techniczne, zapewniające niski całkowity koszt posiadania i niezawodność w trudnych warunkach, w tym przy nie zawsze wysoce wprawnej obsłudze czy możliwości przeładowania. Podwozia mogą być wykorzystane jako podstawa do montażu ponad 500 rodzajów specjalnych zabudów oraz wprowadzenia całej gamy seryjnych i indywidualnych modyfikacji.

Z gamy lekkiej – GAZelle Next pochodziło aż kilka sztuk. Swoją premierę miała zmodernizowana GAZelle Next LCV z silnikiem wysokoprężnym Euro 6, 6-biegową skrzynią przekładniową, poduszkami powietrznymi i systemem ESP. W efekcie stała się ona jeszcze bardziej wydajna, ergonomiczna i funkcjonalna. Jej układ napędowy zawiera silnik wysokoprężny Volkswagena – typu EA189 monoturbo – w połączeniu z nową 6-biegową skrzynią przekładniową, opracowaną przez GAZ-a we własnym zakresie. Wprowadzone zmiany konstrukcyjne spowodowały zmniejszenie zużycia paliwa o 10%, redukcję poziomu hałasu i drgań oraz poprawę przyczepności i dynamiki. Model eksponowany na wystawie w Hanowerze wykazuje zgodność z europejską normą emisji spalin Euro-6. Planowane jest również wyprodukowanie aut za pomocą tego silnika zgodnych z normą Euro-5. Zastosowany kompaktowy silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 1,968 litra, z czterema cylindrami w układzie rzędowym, turbosprężarką, układem chłodzenia doładowującego i systemem wtrysku wysokociśnieniowego common rail, spełnia najbardziej rygorystyczne wymogi konieczne w nowoczesnych jednostkach występujących w taborze użytkowym. Jego moc maksymalna wynosi 100 kW/136 KM przy 3500 obr/min, maksymalny moment obrotowy 340 Nm w zakresie od 1600 do 2250 obr/min. Mała pojemność skokowa i wysoka moc przypadająca na litr pojemności zapewniają wydajność paliwową na równi z najlepszymi osiągami w klasie lekkich aut dostawczych. Specjalny moduł wyrównoważający zintegrowany z konstrukcją silnika skutecznie neutralizuje jego drgania i hałas, poprawiając komfort kierowcy i pasażerów oraz gwarantując płynną pracę w całym zakresie prędkości obrotowych. Przygotowana przez GAZ-a premierowa, 6-biegowa, mechaniczna skrzynia przekładniowa (przełożenia 1. bieg – 5.065, 2 bieg – 2.78, 3. bieg – 1.591, 4. bieg – 1.00, 5. bieg – 0.807, 6. bieg – 0.643, wsteczne – 4.383) może przenosić moment obrotowy do 450 Nm i charakteryzuje się długą żywotnością, precyzyjną zmianą biegów oraz niskim poziomem hałasu i wibracji. Otwarte połączenie dla przystawki odbioru mocy (PTO) pozwala na łatwy montaż dużej liczby specjalistycznych urządzeń i nadwozi, takich jak podnośniki hydrauliczne, żurawie, czy wywrotki. Układ napędowy dopełnia tylny, jednostopniowy, hipoidalny most o przełożeniu i=4.556. Bazowo przednie zawieszenie obejmuje sprężyny śrubowe, wahacze, hydrauliczne amortyzatory teleskopowe i drążek stabilizatora, tylne wzdłużne eliptyczne resory piórowe oraz też hydrauliczne amortyzatory teleskopowe i drążek stabilizatora. Zastosowane niezależne zawieszenie przednie zapewnia komfortową, płynną jazdę i doskonałe prowadzenie. Integracja układu kierowniczego i przedniego zawieszenia w jeden moduł montażowy skutkuje bowiem m.in. precyzyjnym prowadzeniem, oraz możliwością utrzymania kierunku jazdy na wprost nawet podczas pokonywania dróg w złym stanie, z licznymi dziurami czy innymi wgłębieniami. Poza tym w układzie hamulcowym wprowadzono jedynie hamulce tarczowe, w układzie elektrycznym standard stanowią akumulatory 75 Ah, opcję 85 Ah, a na obręczach o rozmiarze 5.5Jx16H2 założono radialne opony o rozmiarze 185/75R16C. Samochód otrzymuje także 79-litrowy zbiornik paliwa zamocowany po lewej stronie podwozia. 

Ogólnie GAZelle Next ma konstrukcję typu „body-on-frame” – z ramą podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym, składającą się z podłużnic i poprzeczek. Jest to zatem rama typu ciężarówkowego, zdecydowanie podnosząca możliwości wykorzystania pojazdu, gdyż ułatwiająca mocowanie szerokiej gamy urządzeń, osprzętu i nadwozi, w tym specjalizowanych i specjalnych, dla różnych rodzajów potencjalnych prac. Kolejna jej kluczowa zaleta polega na wysokiej odporności na skręcanie i zginanie – gwarantuje ona wysoką sztywność i zdolność do pracy w trudnych warunkach drogowych przy dużych obciążeniach. Powyższe wydaje się o tyle istotne z eksploatacyjnego punktu widzenia, że w przewozach dystrybucyjnych realizowanych lekkimi modelami często dochodzi do przeładowania czy złego rozmieszczania ładunku, powodującego możliwe przeciążenie jednej ze stron. Tu GAZelle Next wykazuje przymioty reprezentatywne dla tzw. starej radzieckiej szkoły konstrukcyjnej – w takich sytuacjach zachowuje relatywnie wysoką odporność. Do tego dochodzi przestronna kabina, zaopatrzona w wygodne anatomiczne siedzenie kierowcy z pięciopunktową regulacją i podparciem lędźwiowym oraz przyjazny dla użytkownika pulpit nawigacyjny z czytelnym zestawem wskaźników, doskonałą widocznością i dopracowaną ergonomią, przekładającą się na komfort jazdy nawet podczas długich podróży. 

W wykonaniu podwozia z krótką, 3-osobową kabiną w układzie miejsc 1+2 i skrzynią ładunkową auto cechują: masa własna 1803 kg, dopuszczalna masa całkowita 3500 kg, przy naciskach na osie – przednią 1650 kg i tylną 2600 kg, ładowność 1697 kg, prędkość maksymalna 130 km/h oraz najmniejszy zewnętrzny promień zawracania 6,5 m. Na liście dostępnych opcji znalazły się m.in. wydłużona, 7-osobowa kabina załogowa, dwa rozstawy osi, zakres dopuszczalnych mas całkowitych 3500-4600 kg, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz układy ABS i ESP. Przy czym na rynki unijne Next dostaje poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz system ESP. Poza tym da się stosować silniki wysokoprężne, benzynowe i gazowe na ciekły gaz LPG.

Na wystawie prezentowano dwie wersje: podwozie z kabiną i furgon. W przeciwieństwie do obecnego modelu, który tradycyjnie ma tylne koła z podwójnymi oponami, po raz pierwszy w historii GAZelle Next van była promowana z tylnymi kołami z pojedynczym ogumieniem. Takie kompletacje są planowane na wybrane rynki eksportowe, głównie unijne. Engine model EA189

Kolejną GAZelle był minibus oparty na podwoziu Next LCV o dopuszczalnej masie całkowitej 4600 kg, przy naciskach na osie 1650+3300 kg, i masie własnej 3040 kg, przy naciskach na osie 1390+1650 kg. Przeznaczono go do przewozu do 22 pasażerów, w konfiguracjach 14 miejsc siedzących i 8 stojących albo 16 siedzących i 6 stojących. Ten nowy minibus ma tylną oś napędową Spicer o przełożeniu i=4.556 oraz układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi na wszystkich kołach i systemem ABS. Przestronny przedział osobowy o wysokości do 190 cm oraz panoramiczne okna zwiększają komfort podróży, a przesuwne drzwi z wysokim i szerokim otworem w połączeniu z chowanym podnóżkiem zapewniają łatwe wsiadanie i wysiadanie. Ponadto trzy grzejniki i klimatyzatory zabezpieczają optymalny klimat w kabinie w każdych warunkach pogodowych. Dalsze zalety to zwiększona sztywność nadwozia i strefy zgniotu zintegrowane z elementami konstrukcyjnymi pojazdu.

Minibus napędza 4-cylindrowy, rzędowy, wysokoprężny silnik Cummins ISF 2.8, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, o pojemności 2,776 litra, spełniający normę czystości spalin Euro 5. Jego moc maksymalna wynosi 102.7 kW/139.7 KM przy 3400 obr/min, maksymalny moment obrotowy 320 Nm w zakresie 1400-2700 obr/min (obroty biegu jałowego minimum 800±50 na minutę). Za przeniesienie napędu odpowiadają jednotarczowe, suche sprzęgło oraz 5-biegowa, mechaniczna skrzynia przekładniowa o przełożeniach: 1 bieg – 3.786, 2 bieg, – 2.188, 3 bieg – 1.304, 4 bieg – 1.00, 5 bieg – 0.794, bieg wsteczny – 3.28. Na obręczach o rozmiarze 5.5Jx16H2 założono radialne opony o rozmiarze 185/75R16C. Zawieszenie osi przedniej – analogicznie jak w innych Next – jest niezależne i obejmuje wahacze z amortyzatorami i sprężynami śrubowymi oraz stabilizator poprzeczny. Natomiast w tylnym zawieszeniu zależnym występują wzdłużne resory półeliptyczne oraz stabilizator i cztery gazowe amortyzatory teleskopowe podwójnego działania. Pozostałe wyróżniki tej odmiany to: 79-litrowy zbiornik paliwa, standardowy akumulator 75 Ah i opcjonalny 85 Ah, prędkość maksymalna 120 km/h, minimalna zewnętrzna średnica zawracania 6,5 m oraz liczne dodatkowe systemy odpowiedzialne za podniesienie bezpieczeństwa, takie jak ACC, LDW, AEB, FCW, czujnik ciśnienia w ogumieniu i kontrola temperatury. Pozycjami opcyjnymi są: trzy rozstawy osi – 3145/3745/3950 mm, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, układ ESP oraz wybór pomiędzy silnikami wysokoprężnym, benzynowym i gazowym LPG.
Ostatnią z wystawianych GAZelle Next była wersja w pełni elektryczna GAZelle Next electric – e-vehicle. GAZ bowiem opracował zunifikowaną platformę pojazdów elektrycznych dla swoich lekkich samochodów dostawczych GAZelle Next. Jest ona stosowana jako podstawa dla kilku typów vanów, podwozi i minibusów. Na IAA 2018 pokazywano wydanie minibusowe o pojemności roboczej 16 pasażerów, w tym 13 na miejscach siedzących, lub 10 na miejscach siedzących i jedno miejsce na wózek inwalidzki. Asynchroniczny silnik indukcyjny AC e-motor produkowany przez Siemens AG – typ 1PV5135-4WS14 – znajduje się w tylnym zwisie autobusu. Jego kluczowymi parametrami są: moc szczytowa 98 kW przy 3200 obr/min, moc ciągła 63 kW w zakresie od 5000 do 9000 obr/min, szczytowy moment obrotowy 300 Nm w przedziale od 0 do 3000 obr/min, i moment stały 160 Nm w przedziale od 0 do 1000 obr/min. Przełożenie E-motor równa się i=2.34, przełożenie tylnego mostu napędowego i=5,125. Zasięg – autonomia na każde ładowanie wynosi 100 km. Szybkie ładowanie (do 80% pojemności) zajmuje 30 minut, z kolei pełny czas ładowania 120 minut. Czas ładowania z sieci energetycznej o napięciu 220 V to 12 godzin.

Ten wariant elektryczny przeszedł wszelkie wymagane testy i certyfikację. Wyróżniają go ponadto masa własna 3700 kg, dopuszczalna masa całkowita 4820 kg, prędkość maksymalna 90 km/h oraz mieszane zawieszenie – z przodu niezależne z resorami piórowymi i specjalnymi poprzeczkami, z tyłu zależne, z poduszkami powietrznymi i możliwością regulacji.

< Powrót do bloga