GAZ zaprezentował nowe lekkie samochody terenowe

GAZ ujawnił lekkie nowe samochody terenowe kategorii dostawcze na Międzynarodowym Forum Tygodnia Bezpieczeństwa Narodowego. Warianty testowe Sobol 4×4 z kabiną rodziny NEXT, oryginalne zabudowy i maski silnika były pokazywane na stoisku firmy. Przedstawiono dwie wersje tych aut: pickup i minibus.

Rosyjski wytwórca ujawnił dwa modele doświadczalne (prototypy) pojazdów Sobol w wydaniach terenowych, przeznaczonych do wykorzystania w trudnych warunkach drogowych. W pierwszym rzędzie mogą więc one znaleźć zastosowanie w rolnictwie, sektorze wydobywczym, poszukiwań oleju i gazu, kopalniach odkrywkowych, leśnictwie, budownictwie, energetyce, drogownictwie, straży pożarnej, pogotowiu oraz siłach zbrojnych.

W układzie konstrukcyjnym pojazdy te składają się z modułu kabinowego GAZelle NEXT opartego na platformie Sobol 4×4. Oryginalny pakiet wykończenia w postaci maski silnika, przedniego zderzaka, oświetlenia, zapewnia tu niezapomniany, łatwo rozpoznawalny, niezwykle dynamiczny i nowoczesny wygląd tych odmian.

Poza tym przestronna kabina eksperymentalnego Sobola gwarantuje wysoki poziom komfortu oraz dobrą ochronę przed hałasem i wibracjami. Kabinę tę wyposażono w wygodne fotele kierowcy i pasażera z anatomicznym wsparciem, pięcioma poziomami regulacji oraz oparciem. Dźwignia zmiany biegów w postaci joysticka oraz elektroniczna kontrola skrzyni biegów sprawiają zaś, że jazda staje się przyjemniejsza. Terenowe cechy obejmują natomiast m.in. napęd na 4 koła, przekładnię redukcyjną oraz blokady mechanizmów różnicowych osi przedniej i tylnej. Na zachowanie wysokiej dzielności przy pokonywaniu bezdroży wpływa jeszcze założenie na wszystkich kołach wyłącznie pojedynczego ogumienia z bieżnikiem terenowym. Ponadto przegub przedniej osi zastąpiono przegubami homokinetycznymi, a pickup wyposażono we wciągarkę ukrytą pod tablicą rejestracyjną na przednim zderzaku.

Powstały dwa wydania próbnego Sobol 4×4: minibus i pickup. Wygodne wnętrze minibusa może pomieścić sześciu pasażerów, z zachowaniem wystarczającej ilości miejsca na bagaż. Dwurzędowa kabina pickupa ma z kolei także miejsca dla sześciu osób, do czego dochodzi 800 kg bagażu, który da się umieścić z tyłu, na skrzyni. Do tego zamknięte skrzynie są przymocowane do nadwozia w celu przechowywania narzędzi i innych przedmiotów. Rozstaw osi w modelach próbnych jest zwiększony do 3185 mm, w porównaniu do 2760 mm dla wydania standardowego.

Oba testowe Sobol 4×4 stanowią rozwinięcie eksperymentalnej linii typów terenowych GAZ, w skład której wchodzi również Vepr NEXT, oparty na ciężarówce średniej gamy Sadko. Przy czym oba te egzemplarze są przeznaczone do prezentacji dla potencjalnych nabywców w celu określenia – zbadania możliwego popytu. Dopiero na tej podstawie podjęte bowiem zostaną ostateczne decyzje dotyczące tego projektu oraz finalnych produkcyjnych konfiguracji tych samochodów.

 

< Powrót do bloga