Gazela Business 4×4 z zabudową komunalną SK2B

Kamaz Polska, wzmacniając swoją pozycję w kolejnych sektorach specjalizowanych i specjalistycznych,  proponuje pojazdy z przeznaczeniem dla służb komunalnych – lekkie dostawcze auta Gazela, pochodzące z fabryki GAZ.

Dyrektor handlowy Kamaz Polska – Wojciech Traczuk, ocenia „Sektor komunalny od dawna znajduje się w kręgu naszego dużego zainteresowania. Co ważne, od pewnego czasu dysponujemy dla niego niezwykle kompletną, komplementarną i kompleksową ofertą produktową. Z jednej strony obejmuje ona ciężarówki marki Kamaz, praktycznie wszystkie należące do klasy tonażowej ciężkiej, w szerokiej gamie układów napędowych – od typowo szosowego 4×2, poprzez lekko uterenowiony 6×4 i 4×4 z bliźniaczym ogumieniem na osi tylnej, po 4×4 i 6×6 z wyłącznie pojedynczym ogumieniem. Do tego rozpoczęliśmy właśnie sprzedaż szosowych podwozi należących do nowej generacji wyrobów Kamaza. Dzięki nowoczesnej kabinie opartej na technologi Mercedesa zdecydowanie poprawiają one komfort pracy, a montaż w nich wydajnych silników Cummins o mocach w zupełności wystarczających do zastosowań w miastach i ich okolicach pozytywnie przekłada się na bieżące koszty eksploatacji oraz na całkowite koszty posiadania i dysponowania, określane angielskim skrótem TCO. Z drugiej zaś strony oferujemy lekkie warianty dostawcze pochodzące z fabryki GAZ w Gorki. Są to zarówno odmiany z nowszej gamy NEXT, jak i starszej Business. Co ważne, te drugie są dostępne w konfiguracji z napędem na obie osie, co wydatnie podnosi ich zdolności do operowania również po drogach gruntowych czy bezdrożach. Samochody te mogą więc także znaleźć zastosowanie w służbach komunalnych, przykładowo jako lekkie śmieciarki przeznaczone do obsługi terenów wielkich czy górskich”.

I właśnie taką lekką uterenowioną śmieciarkę Kamaz Polska niedawno przekazał odbiorcy. Była to GAZ Gazela Business 4×4 z zabudową komunalną SK2B.

Służąca jako podwoziowa podstawa Gazela Business 4×4 stanowi najnowszą propozycję zakładów GAZ. Dokonano w niej ponad 300 modyfikacji oraz zamontowano zespół napędowy zachodnich partnerów. Dlatego egzemplarze aktualnie przeznaczone na wybrane rynki krajów Unii Europejskiej dostają zmodernizowany układ napędowy, bazowo zawierający m.in. nowoczesny silnik Cummins ISF2,8s4129P, spełniający normę czystości spalin Euro 5. Jednostkę tę cechują też 4 cylindry w układzie rzędowym, turbodoładowanie i chłodzenie powietrza doładowującego oraz 2,8 litra pojemności i stopień sprężania 16,5:1. Jej moc maksymalna wynosi 88,3 kW/120 KM przy 3600 obr/min, maksymalny moment obrotowy 270 Nm w zakresie od 1400 do 3000 obr/min. Druga z silnikowych opcji to jednostka EvoTech, zaprojektowana z przeznaczeniem do lekkich aut dostawczych produkowanych przez GAZ Group. EvoTech stanowi wspólny projekt Uljanowskiej Fabryki Silników, GAZ Group oraz koreańskiego przedsiębiorstwa Tenergy, współpracującego z wieloma wytwórcami samochodów, w tym m.in. z BMW, Volkswagenem i Toyotą. EvoTech ma pojemność skokową 2,69 l, układ 4-cylindrowy z 2 zaworami na każdy cylinder oraz wykorzystuje podzespoły wiodących międzynarodowych dostawców. Z importu pochodzą tłoki, świece zapłonowe, większość węży i mas uszczelniających oraz miska olejowa. Elementy te sprzedaje koreański koncern LG. Sterownik silnika oraz czujniki fazy silnika, temperatury cieczy chłodzącej i spalania stukowego dostarcza z kolei Bosch, popychacze hydrauliczne amerykański Eaton Corporation, a blok przepustnicy i wtryskiwacze Delphi. Silnik ten uzyskuje moc maksymalną 106,8 KM przy 4000 obr/min i maksymalny moment obrotowy o wartości 220,5 Nm, co ważne już przy 2350 obr/min. Wyróżnia się więc dość wysoką wartością momentu, uzyskiwaną przy niskich prędkościach obrotowych, przez co wykazuje się bardzo dużą elastycznością. Jednocześnie ciekawą alternatywę dla kontrahentów stanowi fakt, że pojazdy mogą być zaopatrzone w fabryczną instalacje gazową LPG.

Za przeniesienie napędu odpowiadają: jednotarczowe, mokre sprzęgło z hydraulicznym sterowaniem, mechaniczna, 5-biegowa skrzynia przekładniowa oraz skrzynia rozdzielcza z funkcją odłączania napędu na przód. Mosty napędowe mogą mieć opcjonalną blokadę mechanizmu różnicowego. Na obu osiach założono opony o rozmiarze 195/75R16C, z przodu pojedyncze, z tyłu podwójne. Poza tym mosty mają zawieszenie mechaniczne. W zawieszeniu przednim zastosowano układ niezależny, obejmujący wahacze z amortyzatorami i ze sprężynami śrubowymi oraz stabilizator poprzeczny. W tylnym zawieszeniu zależnym występują zaś wzdłużne resory półeliptyczne oraz stabilizator i cztery gazowe amortyzatory teleskopowe podwójnego działania. Do tego zainstalowano 70-litrowy zbiornik paliwa, akumulator 74 lub 85 Ah – w zależności od wersji – oraz dwuobwodowy, hydrauliczny układ hamulcowy, z układem przeciwblokującym ABS i hamulcami tarczowymi z przodu i bębnowymi z tyłu.

Następna istotna zaleta samochodu polega na tym, iż jego bazę konstrukcyjną stanowi klasyczna rama podwozia typu ciężarówkowego – drabinowego, z podłużnicami i poprzeczkami. Zdecydowanie podnosi ona możliwości wykorzystania auta, gdyż ułatwia mocowanie szerokiej gamy zabudów i osprzętu, w tym specjalizowanego i specjalnego. Inny jej kluczowy atut wynika z wysokiej odporności na skręcanie i zginanie. Powyższe wydaje się ważne z eksploatacyjnego punktu widzenia. Po pierwsze mianowicie w przewozach dystrybucyjnych bądź komunalnych nieraz dochodzi do przeładowania czy złego rozmieszczania ładunku, powodującego możliwe przeciążenie jednej ze stron. Po drugie w warunkach terenowych rama musi się po prostu charakteryzować odpowiednią wytrzymałością i odpornością, poddawana działaniu sił skręcających i zginających. W tym zakresie Gazela wykazuje przymioty reprezentatywne dla tzw. starej radzieckiej szkoły budowy, gdyż w takich sytuacjach zachowuje relatywnie wysoką odporność. W tym kontekście warto wskazać, że sprzęt transportowy ze Wschodu zawsze był znany, lubiany i doceniany za wyjątkową odporność na „złe traktowanie” oraz prostotę wdrożonych rozwiązań, komponentów i technologii. Dzisiaj w wielu sferach ta prostota przeszła do historii, ale odporność na pracę w trudnych warunkach pozostała i wciąż zalicza się do bardzo wysokich.

Za podstawę wykonania komunalnego posłużyło podwozie z kabiną krótką, dzienną, 3-osobową, z miejscami w układzie 1+2. Kabina ta w standardzie otrzymała pakiet wyposażenia Comfort 1. W jego skład – jako pozycje ujęte w cenie pojazdu – wchodzą m.in.: wspomaganie kierownicy, podgrzewanie lusterek, do czego dochodzi napęd zmodernizowany (odłączany). Natomiast klimatyzacja znalazła się w opcji. Kamaz Polska proponuje zresztą wyposażenie pakietowe, które każdy z nabywców może indywidualnie dobrać w zależności od własnych potrzeb i zdolności do ich sfinansowania. Dostępne są dwa warianty pakietowe wyposażenia: tzn. Pakiet 1 zawierający szyby i lusterka sterowane elektrycznie, światła przeciwmgielne, tablicę rozdzielczą LUX i radio ze sterowaniem w kole kierownicy, oraz Pakiet 2, czyli Pakiet 1 wzbogacony o centralny zamek.

Egzemplarz pod śmieciarkę SK2B w cenie dostał: radio 2din cd mp3 opcja NAVI, sterowanie z kierownicy, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, tablicę rozdzielczą LUX, światła dzienne i przeciwmgłowe, blokadę dyferencjału tylnego mostu, odłączany napęd przedni, klimatyzację oraz – ze względu m.in. na rodzaj zabudowy – przystawkę odbioru mocy.

Na tak przygotowanym podwoziu zamontowano nadwozie komunalne w postaci uniwersalnej śmieciarki SK2B. Nadwozie to jest wykonywane w wersji uszczelnionej, poprzez podniesienie krawędzi z przodu oraz z tyłu umieszczenie uszczelki pomiędzy skrzynią a tylną klapą. Wyróżniają je: skrzynia ładunkowa o pojemności 5,5 m3, ładowność 500 kg, możliwość obsługi pojemników 110, 120, 240 litrów i worków, hydrauliczny – boczny mechanizm załadowczy skrzyni ładunkowej oraz udźwig urządzenia załadowczego 100 kg i kolor RAL 5010. Ponadto wysoki stopień zagęszczania odpadów uzyskano poprzez zastosowanie liniowego mechanizmu zgniatająco-wypychającego, pozwalającego na uzyskanie 1-5-krotnego zgniotu liniowego. Cechy charakterystyczne tego systemu pozwalają więc na efektywne eksploatowanie go przy gęstej zabudowie obiektów, w wąskich ulicach albo alejkach parkowych. Jego wyznacznikami są duża ekonomika eksploatacji, zwrotność przy małych gabarytach, duża uniwersalność, możliwość porządkowania ciągów pieszych. System ten może być wykorzystany jako uniwersalna śmieciarka dla wsi i małych miast.

Masa własna tak skompletowanego samochodu równa się 3000 kg, dopuszczalna ładowność 500 kg, dopuszczalna masa całkowita 3500 kg, powiększony rozstaw osi 3600 mm, zaś prześwit przy masie całkowitej 190 mm.

Oceniając Gazele Business trzeba przyjąć zestaw właściwych kryteriów. To nie są pojazdy mające wyznaczać standardy nowoczesności – są to typowe woły robocze, wytrzymałe, nadające się do najcięższych zastosowań, odpowiednie do wykonywania najtrudniejszych prac i doskonale spisujące się na bezdrożach ze względu na swoje warunki terenowe. W dodatku od użytkowników nie wymaga się aż takiej delikatności eksploatacyjnej. Gazele mają głównie służyć i maksymalnie efektywnie wykonywać powierzone im zadania. Tu kwestia bowiem nie dotyczy piękna i finezji, a skuteczności. I pod tym względem są to nieocenieni pomocnicy. Nowoczesności mają zatem tyle, ile muszą, ale jednocześnie górują nad swoimi zachodnimi odpowiednikami zahartowaniem i odpornością.

Zakres bazowych zastosowań obejmuje klasyczną dystrybucję, służby komunalne i zieleń miejską, drogownictwo, energetykę, budownictwo. Dostępność odmian 4×4 zwiększa obszar potencjalnego wykorzystania o nabywców potrzebujących sprzętu transportowego nadającego się do eksploatacji poza drogami o nawierzchni utwardzonej, w terenie. Dlatego Kamaz Polska chce zainteresować tymi autami m.in. ekipy budowlane i remontowe z sektorów energetycznego i telekomunikacyjnego, kopalnie odkrywkowe, służby utrzymania ruchu, drogownictwo, leśnictwo oraz straż pożarną. Przykładowo integralne furgony stanowią idealną bazę pod nadwozia remontowe i ratownicze – ratownictwa technicznego-drogowego, chemicznego, wodnego, podwozia z kabiną doskonale nadają się pod kontenery, wywrotki, podnośniki, pożarnicze zabudowy ratownictwa technicznego, ratowniczo-gaśnicze, z kolei typy terenowe z zabudową wiertniczą bez zarzutu sprawdzają się w wiertnictwie czy odkrywkach, na co wskazują liczne przekazania takich wariantów dla klientów.

Wojciech Traczuk dodaje „Gazele Business to produkty u nas dobrze znane i cenione, mogące swoim użytkownikom zaproponować wiele – z powodzeniem mogą więc konkurować nie tylko atrakcyjną ceną, ale i wysoką jakością wykonania. Są bowiem wytrzymałe, spełniają normę czystości spalin Euro 5 oraz nadają się do eksploatacji autentycznie w najtrudniejszych warunkach drogowych. Pod takim kątem je opracowano i pod takim kątem powinny być oceniane. Mają przede wszystkim nie zawieść. Przy czym w kompletacji na rynki unijne, dzięki m.in. nowoczesnym silnikom Cummins, EvoTech, odznaczają się też niezłymi osiągami oraz relatywnie niskimi kosztami eksploatacji. Tym samym relacja nakład/efekt, przy uwzględnieniu w tej analizie całości kosztów, prezentuje się autentycznie nieźle, szczególnie jeśli rozpatruje się wykonania uterenowione i terenowe, z napędem na obie osie. Chcę jeszcze podkreślić, że wersja 4×4 stanowi doskonałe narzędzie do pracy na terenach wiejskich, górzystych czy leśnych. Zabudowa w postaci śmieciarki jest tu wyłącznie jedną z wielu możliwych wysoce prawdopodobnych opcji. Z innych wymieniłbym chociażby podnośnik dla energetyki, wiertnicę dla geologów czy wywrotkę ewentualnie zakabinowy żurawik i skróconą skrzynię ładunkową bądź wywrotkę. Ta ostatnia propozycja także powinna zainteresować służby komunalne, gdyż może być przeznaczona przykładowo do selektywnej zbiórki odpadów. Innymi słowy – GAZ Gazela Business 4×4 to wytrzymały, pewny i odpowiednio nowoczesny partner w biznesie”.