Inteligentny system nadzoru i kontroli dla ciężarówek Kamaz

Kamaz, analogicznie jak inni czołowi wytwórcy ciężarówek, stawia na najnowsze rozwiązania ze sfery usług wspomagających, ukierunkowane na bieżące kontrolę i nadzór nad samochodami, odbywane w czasie rzeczywistym. 9 stycznia podmiot poinformował, że Specjaliści z Centrum Naukowo-Technicznego KAMAZ (STC) opracowali tzw. inteligentny system informacji o transporcie. System ten pozwala kontrolować zużycie paliwa, rekomendować najlepsze stacje benzynowe, a następnie przewidywać awarię pojazdu.


Inteligentny system informacji transportowej – ITIS-KAMAZ, opracowany wspólnie z firmą „Quantor”, jest wbudowany w pokładowy system elektryczny, podłączony do wspólnej linii diagnostycznej. Ponadto tracker odczytuje z niego stan parametrów operacyjnych i przekazuje zgromadzone dane poprzez komunikację komórkową – sieć komórkową do centrum serwisowego. Do tego w zbiorniku zainstalowano czujnik poziomu paliwa (FLS), aby zapobiec nieuprawnionym poborom.
Na początku grudnia ciągnik Kamaz 5490 T5 był już wyposażony w tracker i DUT. Procedurę instalacji nagrano na wideo, które stało się częścią filmów szkoleniowych. Filmy te będą następnie przesłane do autoryzowanych centrów serwisowych przedsiębiorstwa. Dealerzy będą mogli zainstalować system na żądanie klientów w dowolnym modelu. Pierwsze szkolenie z instalacji i konfiguracji ITIS odbędzie się w niedalekiej przyszłości w Centrum Szkoleniowym Kamaz – Regionalnym Instytucie Zaawansowanych Technologii i Biznesu. Specjaliści Kamaza będą tu działać jako grupa pilotażowa. Natomiast w przyszłym roku we wskazówkach „ITIS. Instalacja i konfiguracja systemu ” oraz „ITIS. Szkolenie w zakresie produktu i jego sprzedaży ” odbędą się szkolenia w KAMAZ Trade and Finance Company i centrach zasobów – można w nich uczestniczyć osobiście, ale przewidziano też uczestnictwo zdalne.
Jednocześnie w styczniu i lutym w ciężarówkach  Kamaza zaplanowano rozpoczęcie montażu ITIS jako opcji dodatkowej, dostępnej na życzenie kupujących. Przy tym nowa rodzina 54901 stanie się dostępna wraz z systemem już wcześniej wprowadzonym. W tym samym czasie instalacja ITIS nie będzie miała większego wpływu na cenę samochodu.
Witalij Czernyk, szef grupy inteligentnych systemów informacji transportowej, wyjaśnia „Wprowadzenie systemu w pojazdach KAMAZ nie wiąże się z chęcią zarobienia pieniędzy na dodatkowej opcji, ale wręcz przeciwnie – ma na celu pomoc konsumentowi. I kwestia dotyczy nie tylko kontroli nad poborem paliwa. Samochody stają się coraz bardziej złożone, a konsument jest bardziej wymagający. Wraz z wprowadzeniem na rynek KAMAZ-5490 zdaliśmy sobie sprawę, że konieczne jest również monitorowanie parametrów pracy w celu przedłużenia żywotności komponentów i węzłów – systemów oraz wyeliminowania nieoczekiwanych awarii „.
W tym kontekście przede wszystkim system zadba o jakość działania pojazdu. Zapewni to, że kierowca wybierze prawidłowe przełożenie skrzyni biegów, niezależnie od tego, czy pedał gazu naciska w warunkach, w których silnik nie może dostarczyć żądanej mocy. Ekonomiczna jazda wydłuża bowiem żywotność komponentów i zespołów oraz pozwala zaoszczędzić do 10-15% paliwa. Ponadto ITIS pomoże monitorować jakość paliwa, wskazując kierowcy na mapie miejsca lokalizacji właściwych – optymalnych stacji paliw. Wyklucza to przypadki przybycia na wątpliwe stacje benzynowe na tanie paliwo i „uratuje” życie auta.
Do ważnych wskaźników należy także czujnik obciążenia osi. Widząc przeciążenie, operator może mianowicie zasygnalizować kierowcy inne rozlokowanie ładunku. Powyższe pomoże nie tylko uniknąć drobnych uszkodzeń, ale i zapobiegnie nadmiernemu zużyciu sprzętu. Przy tym system pokładowy służy nie tylko do przesyłania danych do centrum serwisowego, ale i do komunikowania się z kierowcą.
W przyszłości ITIS-KAMAZ, działając jako system obsługi predykcyjnej – zapobiegawczej, będzie w stanie zdalnie zdiagnozować i ocenić pozostały okres eksploatacji pojazdu. W razie awarii na drodze oszacuje stopień niesprawności i przedstawi kierowcy zalecenia: zaczekaj na pojazd serwisowy – holowniczy, sam przystąp do naprawy lub najpierw zakończ trasę, a następnie udaj się do serwisu. W takim przypadku system poinformuje też, które z najbliższych centrów samochodowych ma część wymagającą wymiany. Ponieważ jednak zapobieganie jest lepsze niż naprawianie, więc planuje się, że system będzie z czasem przygotowany – dostosowany do przewidywania czasu awarii poszczególnych układów. STC oczekuje, że ta funkcja stanie się dostępna za dwa do trzech lat.