Premierowy dwupaliwowy GAZelle NEXT CNG

Zakład Samochodowy Gorky Automobile Plant (Горьковский автозавод), wiodący rosyjski producent aut dostawczych, przedstawił premierową modyfikację lekkiego wariantu użytkowego GAZelle NEXT CNG, napędzanego przez silnik zasilany benzyną i sprężonym gazem ziemnym (CNG). Nowość tę oficjalnie zaprezentowano na VIII Międzynarodowym Forum Gazowym, które w dniach od 2 do 5 października 2018 roku odbyło się w Petersburgu.

Typ GAZelle NEXT CNG zaopatrzono w zmodernizowany – ulepszony silnik benzynowy, doprowadzony do standardu dwupaliwowego (bi-fuel) EvoTech 3.0 CNG, charakteryzującego się pojemnością skokową 3 litry. Zwiększenie pojemności w porównaniu z wartością 2,7 litra w przypadku poprzedniej – czysto benzynowej wersji EvoTech 2.7 pozwoliło na wzrost mocy i momentu obrotowego oraz znacznie poprawiło trakcję i właściwości dynamiczne pojazdu. Dokładnie moc maksymalna wzrosła do 120 KM podczas zasilania benzyną i do 109 KM w trakcie zasilania sprężonym gazem ziemnym, natomiast odpowiednie wartości dla maksymalnego momentu obrotowego wynoszą: 252 Nm przy zasilaniu silnika benzyną i 225 Nm przy zasilaniu silnika sprężonym gazem ziemnym. Przy czym ważnym wyróżnikiem ulepszonego silnika EvoTech 3.0 jest zastosowanie żeliwnego bloku cylindrów zamiast aluminiowego bloku zainstalowanego w poprzednich odmianach. Powyższe pozwoliło zmniejszyć obciążenie termiczne oraz zwiększyć stabilność pracy jednostki napędowej w wysokich temperaturach. Zmiany dotyczyły też innych elementów, w tym wału korbowego i wałka rozrządu, głowicy cylindrów i tłoków. Poza tym nowy projekt przewiduje możliwość wprowadzenia dwuobwodowego systemu klimatyzacji dla minibusów i dwóch sprężarek do nadwozi – furgonetek chłodniczych.

W samochodzie są zamontowane cztery butle gazowe o łącznej objętości 33,2 m³ dla vanu – całkowicie metalowego furgonu i 41,6 m³ dla wykonań skrzyniowych – z nadwoziem burtowym. Zasięg równa się do 750 km, w tym do 300 km na gazie. Cały osprzęt – instalacja gazowa pochodzi od włoskich firm Emer i OMVL, które ją wytworzyły. Osprzęt ten certyfikowano zgodnie z regulaminem EKG ONZ nr 110. M.in. wielopoziomowy system bezpieczeństwa silnika obejmuje zawór natychmiastowego działania – ograniczający wyciek gazu w przypadku uszkodzenia przewodów gazowych, „zawór przeciwpożarowy” – zapewniający uwalnianie gazu, gdy temperatura przekracza 100°C, oraz zawór bezpieczeństwa, gwarantujący uwalnianie gazu, gdy ciśnienie przekracza 300 atm.

Generalnie GAZelle NEXT CNG łączy komfort, bezpieczeństwo i funkcjonalność rodziny NEXT z wysoką ekonomicznością i przyjaznością dla środowiska. Tym bardziej, że sprężony gaz uważa się za najbardziej opłacalny rodzaj paliwa wykorzystywany w transporcie komercyjnym. Przykładowo jego użycie przyczynia się do zmniejszenia kosztów operacyjnych o 40-50% – w zależności od przebiegu i cech konkretnego modelu – w porównaniu z odpowiednikami zasilanymi benzyną bądź olejem napędowym.

< Powrót do bloga