Ratowniczo-gaśnicze Kamazy 4×4 z kabinami i zabudowami z PS Bocar

W ubiegłym i bieżącym roku podczęstochowska firma PS Bocar przekazała jednostkom ochotniczym kilkanaście pożarniczych samochodów ratowniczo-gaśniczych typu GBA 3,5/16 opartych na 2-osiowych podwozach Kamaz 43265 4×4.

Pojazdy te w PS Bocar poddawane są bardzo zaawansowanym pracom, obejmującym dwa zasadnicze obszary. Pierwszy polega na wydłużeniu krótkiej kabiny dziennej po restalingu, z przednią szybą panoramiczną, zewnętrzną osłoną przeciwsłoneczną, regulacją położenia kierownicy bardziej ergonomicznym wnętrzem, szyberdachem i pneumatycznie zawieszonym fotelem kierowcy – do standardu kabiny wydłużonej, załogowej, jednomodułowej, czterodrzwiowej, 6-osobowej. W tym celu PS Bocar do fabrycznej części przedniej kabiny, po usunięciu jej ściany tylnej, dodaje zintegrowany moduł podwyższonego dachu wraz z modułem tylnym z drzwiami – oba te moduły są zrobione z tworzywa i w pełni wyposażone. W efekcie uzyskuje się kabinę w pełni integralną, podnoszoną, z wyprowadzeniem nawiewów klimatyzacji także na tył. Do wnętrza tej kabiny wchodzi się z przodu po trzech oryginalnych stopniach, w tym najniższym – dolnym uchylnym, z tyłu zaś po dwóch stopniach szerokich.

Drugi kluczowy element zrobiony przez PS Bocar stanowi natomiast specjalna zabudowa. Powstała ona z tworzyw i ma użytkowy dach w formie podestu roboczego w wydaniu antypoślizgowym, a jej wysokość wraz z dachowymi relingami bocznymi odpowiada wysokości kabiny. Kolejne jej wyznaczniki to po trzy skrytki na sprzęt i wyposażenie na każdą ze stron, zamykane lekkimi aluminiowymi żaluzjami wodo- i pyłoszczelnymi, dwuzakresowa autopompa klasy 16/8 – 4/40, zbiorniki o pojemności – wody 3500 litrów, środka pianotwórczego 350 litrów – oraz tylna odchylana belka przeciwnajazdowa, po opuszczeniu występująca jako podest ułatwiający dostęp do tylnego przedziału autopompy. Kompletacja obejmować też może m.in. przednie orurowanie wraz z reflektorami, przednią wciągarkę i system dysz podwoziowych do samoobrony.

Służące tu za samochodową bazę podwozie Kamaz typ 43265 4×4 to z kolei klasyczny wariant klasy średniej ładowności oraz średniej lub wysokiej mobilności taktycznej – dzielności terenowej. Napęd zapewnia silnik Euro 6C CUMMINS ISB 6.7 E6C290 z intercoolerem i SCR, turbosprężarką marki Holset i układem paliwowym BOSCH, w nastawie o mocy maksymalnej 213 kW/290 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1020 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiadają: jednotarczowe, suche sprzęgło Sachs MFZ – 430, 9-biegowa, mechaniczna skrzynia przekładniowa typ ZF 9S 1310TO, skrzynia rozdzielcza z przełożeniami terenowym i szosowym oraz mosty napędowe z blokadami mechanizmów różnicowych. Na tych ostatnich można założyć opony o rozmiarze – 14,00R20 – wyłącznie pojedyncze bądź 315/70R22.5 – z przodu pojedyncze, z tyłu podwójne. Przy tych pierwszych uzyskuje się wysoką mobilność – wysoką dzielność terenową, przy tych drugich jedynie podwyższoną. Zdaniem przedstawicieli PS Bocar dla wykazania przez ciężarówkę pełni jej zalet lepszym wyborem, oczywiście przy uwzględnieniu przyszłych warunków eksploatacji, okazuje się zamówienie jedynie pojedynczych opon. Przy czym niezależnie od rodzaju ogumienia obie osie są zawieszone mechanicznie, przy pomocy resorów piórowych. Poza tym auto wyróżniają: tradycyjna rama podwozia o układzie drabinowym, tworzona przez podłużnice i poprzeczki, zbiornik paliwa o pojemności 175 litrów, układ przeciwblokujący ABS – Knorr Bremse lub Wabco, tylko hamulce bębnowe i osuszacz układu hamulcowego Wabco.

Zasadnicze masy i wymiary samochodów ratowniczo-gaśniczych typu GBA 3,5/16 opartych na 2-osiowych podwozach Kamaz 43265 4×4 prezentują się następująco: długość/wysokość/szerokość 8300x2538x3248-3338 dla kompletacji z wyciągarką i orurowaniem przednim oraz działkiem, masa własna około 9000 kg, dopuszczalna ładowność około 6700 kg, dopuszczalna masa całkowita 15700 kg, rozstaw osi 3700 lub 4180 mm, dopuszczalny nacisk na oś przednią 6500 kg, dopuszczalny nacisk na oś tylną 9200 kg i prześwit poza osiami 350 mm.

Jako najważniejsze zalety tych aut trzeba zatem wskazać połączenie:

  • relatywnie wysokich zdolności bojowych – przy załogowej kabinie;
  • możliwości zabrania 6 strażaków;
  • wysokiej dzielności terenowej – przy wyłącznie pojedynczym ogumieniu

oraz względnie konkurencyjnej ceny.