Startuje pre-produkcja Kamaza K5

W zakładzie samochodów KAMAZ PJSC zmontowano pierwszą ciężarówkę pre-produkcyjną z pokolenia K5 – 2- osiowy ciągnik siodłowy przeznaczony do przewozów na dalekich dystansach i oznaczony jako KAMAZ-54901.

Wcześniej pierwsze samochody z generacji K5 były montowane w Centrum Naukowo-Technicznym KAMAZ. Na początku lutego robotnicy fabryczni zaczęli już jednak montować przedstawicieli premierowej linii przed rozpoczęciem ich seryjnej produkcji. Według szefa biura motoryzacyjnego Dmitrija Żyłajewa, pierwszy egzemplarz z zakładu – po przejściu normalnej linii montażowej jest obecnie kontrolowany i akceptowany. Natomiast sam samochód jest przygotowywany do dalszych analiz, badań i testów już na terenie Centrum Naukowo-Technicznego.

Firma stopniowo zbliża się do wprowadzenia na rynek pierwszego modelu ciężarówek nowej generacji, pochodzących z seryjnej produkcji. Przypomnijmy, że w listopadzie 2018 roku KAMAZ zaczął składać pierwszą kabinę dla przedstawicieli z rodziny modeli K5. Kabina ta spełnia wszystkie najnowsze wymagania ergonomiczne. Odległość podłogi do sufitu wynosi w niej 1980 mm, a szerokość wewnętrzna 2270 mm, co oznacza bardzo dużą przestrzeń życiową. Tym bardziej, że nowa kabina charakteryzuje się płaską podłogę, bez tunelu silnika. Ponadto, wszystko, czego potrzebuje prowadzący do sterowania pojazdem, znajduje się na wyciągnięcie ręki na tablicy rozdzielczej i tuż obok niej oraz na wielofunkcyjnej kierownicy. Przykładowo po prawej stronie stanowiska pracy zlokalizowano pokładowy system informacyjny z 10-calowym ekranem dotykowym. Na podłodze nie ma zaś dźwigni zmiany biegów. gdyż auto wyposażono w przekładnię zautomatyzowaną, a tryby jazdy są sterowane z prawego joysticka kierownicy. Brak również kluczyka zapłonu, ponieważ silnik uruchamia się za pomocą przycisku.

Przy tym podczas projektowania kabiny inżynierowie wiele uwagi poświęcili zapewnieniu jak największej wygody i komfortu pracy kierowcy. Na przykład jego fotel jest zainstalowany na poduszce powietrznej i cechuje się szerokim zakresem regulacji. W kabinie wprowadzono także wiele schowków: trzy zamknięte szuflady i dwie otwarte półki pod sufitem, w których znajdują się schowki, a do tego schowki na rzeczy po obu stronach leżanki i pod nią. Biorąc pod uwagę wysokość kabiny znaleziono jeszcze miejsce na cztery zewnętrzne schowki. Trzy największe z nich są zamykane drzwiami, które chronią je przed brudem i wodą. Poza tym światła przeciwmgielne – z lub bez świateł zakrętowych – są zintegrowane w zderzaku.

Rama samochodu jest wykonana z lekkich profili stalowych o wysokiej wytrzymałości. Z przodu występuje oś o nacisku zwiększonym do 9000 kg. Zwiększono również pojemność zbiorników paliwa – w efekcie kompletacja obejmuje jeden zbiornik o pojemności 700 litrów lub dwa zbiorniki o łącznej pojemności 1200 litrów. Kolejne istotne novum w ciężarówce KAMAZ-54901 to nowa zautomatyzowana skrzynia biegów i zupełnie nowy typ silnika – rzędowy R6, o mocy od 400 do 550 KM oraz interwale serwisowym rzędu 150000 km. Do tego układ przeniesienia napędu tworzą ekonomiczne i „ciche” mosty hipoidalne o przełożeniu od 2,5 do 3,07, z bezobsługowym częściami piast.

< Powrót do bloga