Unikatowy amfibijny Kamaz-Arktika kończy etap testów fabrycznych

W listopadzie ubiegłego roku, na odwiedzonej przez wiele tysięcy osób corocznej krajowej wystawie wielosektorowej Vuzpromexpo-2017, Kamaz oficjalnie po raz pierwszy pokazał terenowy pojazd Arktika. Obecnie dobiegają końca jego testy, prowadzone w fabrycznym Centrum Badań i Rozwoju Kamaz PTC.

Historia tego projektu rozpoczęła się w 2014 roku, gdy rząd rosyjski przyjął program rozwoju społeczno-gospodarczego strefy arktycznej Federacji Rosyjskiej na okres do 2020 roku. Priorytetowymi celami tego przedsięwzięcia stały się wszechstronny rozwój społeczno-gospodarczy tej części państwa, postęp naukowy oraz rozwój bazy surowcowej rosyjskiej Arktyki. Do osiągnięcia tych celów zamierzano wykorzystać najnowocześniejsze dostępne technologie.

W takich realiach pojawił się więc popyt na pojazd, który w tak surowym otoczeniu klimatycznym i terenowym pomoże w wykonywaniu zadań pionierom – odkrywcom/eksploratorom i badaczom-naukowcom, poszukiwaczom surowców oraz lekarzom i funkcjonariuszom Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych. Pojazd ten miał bowiem być w stanie samodzielnie dotrzeć w miejsca, w których dotarcie innym samochodem może okazać się niemożliwe, z kolei helikopterem niezwykle kosztowne.

Kamaz odpowiedział na te plany zbudowaniem specyficznego, niszowego i niezwykle unikatowego wyrobu – specjalnej amfibii śniegowej i bagiennej, nazwanej Arktika. Pierwszy rosyjski terenowy „amfibiomobil” tak właśnie będzie certyfikowany, tzn. jako amfibia śniegowa i bagienny kołowy terenowy środek transportu. Powstał on w ramach wspólnego projektu, realizowanego przez Kamaza wraz z rosyjskim Ministerstwem Edukacji, BMSTU, Politechniką Moskiewską oraz studenckim laboratorium badawczym MSTU MAMI. Jest to zupełnie nowy program pod względem koncepcji i wzornictwa – nikt wcześniej nie opracował czegoś podobnego.

Według Siergieja Nazarenko, głównego projektanta innowacyjnych pojazdów w centrum badawczo-rozwojowym Kamaza, Arktika będzie wytwarzany w dwóch wersjach do eksploatacji w regionach Dalekiej Północy i Arktyki: 3-osiowej 6×6 i 4-osiowej 8×8. Pierwsza była już zaprezentowana w Moskwie, druga stanowi nowe opracowanie.

W układzie konstrukcyjnym kluczową cechę Arktika stanowi rama przegubowa: skręty są tu mianowicie wykonywane nie poprzez skręt samych kół, ale ze względu na „łamaną” ramę. Takie przyjęte rozwiązanie stanowi pochodną dobranego rozmiaru opon – założone są specjalne szerokie koła, którymi zbytnio nie da się kierować. Dlatego te super szerokie opony to kolejny specyficzny wyróżnik Arktika. Pomagają one rozwiązać problem z jazdą w terenie, w tym w nietypowych, niezwykle wymagających warunkach klimatycznych oraz na niestabilnym podłożu, takim jak tereny podmokłe, bagniste, tundra, śnieg albo błoto. Instalowane są opony o dwóch rozmiarach – szerokościach: o szerokości ponad 1000 mm (Oversize) i o szerokości 700 mm (Base Width). Ten pierwszy rodzaj przeznaczono do pracy na gruncie o małej nośności i podłożu o ograniczonej spoistości. Ten drugi sprawia, że pojazd spełnia przepisy ruchu drogowego, co umożliwia mu bezproblemową jazdę po drogach publicznych. Dzięki tym atrybutom może zatem pełnić funkcję kołowej amfibii, kierującej kolumną innych pojazdów czy prowadzącej zwykłe ciężarówki.

Poza tym pojazd dostał stare, długie wykonanie dotychczasowej własnej kabiny Kamaza oraz zakabinowy – zamontowany za kabiną kierowcy niezależny pełnowartościowy moduł zakwaterowania. Można w nim żyć i czekać na pomoc w najtrudniejszych warunkach klimatycznych przez co najmniej trzy dni. Znajdują się tam koje, prysznic i toaleta, kuchenka mikrofalowa, grzejnik, schowek na wodę, umywalka, lodówka, telewizor, telefon satelitarny, płyta kuchenna oraz generator elektryczny. Ta przestrzeń życiowa jest klimatyzowana, co m.in. pomaga uniknąć muszek czy komarów. Oba te moduły – kabiny kierowcy oraz zakabinowy – zlokalizowano w członie przednim.

Ponadto, zgodnie ze specyfikacją, Arktika pracuje w zakresie temperatur od minus 50-60

Napęd 3-osiowej Arktiki zapewnia klasyczny, 8-cylindrowy, widlasty silnik Kamaz V8, współpracujący z mechaniczną skrzynią przekładniową. Natomiast drugi model – 4-osiowy, w układzie napędowym 8×8 – otrzyma już 6-cylindrową, rzędową (R6) jednostkę napędową, automatyczną skrzynię biegów oraz kabinę z premierowej generacji aut – linii K5. Egzemplarz ten będzie zbudowany pod koniec 2018 roku.

Oba Arktika są niewątpliwie konkurencyjne i nietypowe. Osoby odpowiedzialne za prace nad nimi stwierdziły, że w porównaniu z innymi rosyjskimi osiągnięciami ich charakterystyki wykazują szereg kluczowych zalet, takich jak wytrzymałość konstrukcyjna oraz zdolność holowania nawet relatywnie ciężkich przyczep – jak to określono w tej sferze wykazują się one wysoką efektywnością/wydajnością holowania, realnie uzależnioną jednak od wielu czynników.

Obecnie odmiana 6×6 znajduje się w Naberezhnye Chelny, gdzie jest poddawana testom na terenie fabrycznego Centrum Badań i Rozwoju (R&D). Na początku lata będzie pokazana, a następnie zostanie przetransportowana na tereny „zimne” – arktyczne, gdzie odbędą się próby w warunkach Dalekiej Północy.

< Powrót do bloga